Ett studentprojekt i en fakultetsövergripande kurs för masters-studenter i kognitionsvetenskap och civilingenjörsprogrammen har uppmärksammats i “Skolvärlden, 26 maj 2017” (en tidning från Lärarnas Riksförbund).

Om artikeln i “Skolvärlden”: Källkritik nämns inte mindre än 185 gånger i läroplanen för grundskolan. Samtidigt är det tunnsått med material med fokus på funktionell källkritik för yngre elever och deras lärare. Därför har ett nytt projekt satts igång för att ta fram nya hjälpmedel och möta det ökade behovet.
Som ett led i detta har fem studenter vid Lunds universitet – kognitionsvetare och civilingenjörsstuderande – har arbeta med ett projekt om funktionell källkritik i ämnet historia för yngre barn under höstterminen 2016.

>> Läs hela artikeln:  Skolvärlden  |  PDF

Studenter:
Agata Janiszewska, Kognitionsvetenskap
Joel Pålsson, Informations- och kommunikationsteknik
Natali Ljunggren, Informations- och kommunikationsteknik
Oskar Holmberg, Datateknik
Silje Mari Lundal, Kognitionsvetenskap

Handledare:
Agneta Gulz, Professor, Kognitionsvetenskap
Magnus Haake, forskare, Kognitionsvetenskap