| HOME | NEWS & MEDIA | BLOG | NGDL | PROJECTS | PUBLICATIONS | STUDENT PAPERS | Last updated: 2015-10-02


Mini-Blogg med ETG (Educational Technology Group)   [Swedish only]


2015-10-02 :: Det kan vara för sent att sätta in åtgärder i lågstadiet

SvD:s ledare (29/9) kommenterar utbildningsminister Gustav Fridolins nya grepp i skolfrågan och konstaterar med rätta att dessa “nya” grepp snarare än nyheter är en återgång till äldre tiders strategier för skolan (läs: före 1970-talet), citat SvD:
“I Fridolins debattartikel från i går levereras självklarheter som nyheter. Han uppger exempelvis att det i lågstadiet är viktigt att ‘snabbt identifiera och ge elever extra stöd innan de börjar halka efter’. Alla som hävdat betygens betydelse för att kunna följa upp och sätta in extra stöd, känner sannolikt igen Fridolins resonemang som något nygammalt.”

Tyvärr är dessa så kallade “självklarheter” delvis felaktiga. Forskningen pekar idag på att ett barns grundläggande färdigheter och förmågor i språk och matematik (som också är de två starkaste prediktorerna för hur ett barn kommer att klara skolgången) etableras i fyra- till femårsåldern. Därefter är krävs mycket kraftiga insatser för att ett barn ska kunna komma ikapp.
   Det kan med andra ord vara för sent att sätta in åtgärder i lågstadiet – och betyg i tredje klass spelar i detta perspektiv ingen roll; då är det definitivt för sent.

Blogginlägg: Magnus Haake (ETG), 2015-10-02



2015-10-02 :: ETG:s mini-blogg börjar

Den här mini-bloggen kommer (förhoppningsvis) innehålla korta kommentarer till det samtida svenska nyhetsflödet kring digitaliseringen av skolan – och lärande i allmänhet. Ovan finns det första blogginlägget.