I Pedagogiska Magasinets senaste nummer, ett temanummer om digital skola, figurerar ETG (Educational Technology Group) i flera artiklar: Agneta Gulz intervjuas om digitala läromedel, Betty Tärnings forskning uppmärksammas i en artikeln om marknadskrafterna bakom digitala läromedel och podden “Mycket Hjärna” får en varm rekommendation.


(1) Teknik ger inte billigare skola

Agneta Gulz intervjuas om digitala läromedel
Om artikeln: Agneta Gulz söker med sin forskargrupp svar på hur lärande skapas. Hon är inte för eller emot digitaliseringen men är klart oroad över tron på tekniken som en enkel lösning.
>> Läs hela artikeln på pedagogiskamagasinet.se

(2) Var medveten om marknadskrafterna

Betty Tärnings forskning om feedback uppmärksammas i artikeln
Om artikel: Prime target är inte ett ord från skolans värld. Men låt oss låna det. Lärare och skolledare är prime target, det vill säga huvudsakliga kunder, för digitala läromedel. edtechbranschen är en av världens snabbast växande branscher. Det kan på flera plan vara smart att tänka på det ibland, visar de kommentarer vi fått från forskare.
>> Läs hela artikeln på pedagogiskamagasinet.se

(3) Vägen mot en digital skola

Agneta Gulz kommenterar och podden Mycket Hjärna (Betty Tärning m.fl.) får en varm rekommendation.
Om artikel: 2022 ska de nationella proven vara helt digitala och en extern bedömning av proven ska vara möjlig, enligt Skolverket.
>> Läs hela artikeln på pedagogiskamagasinet.se