ETG med och inviger Wisdome Malmö

Published 21 April 2023
Illustration av Wisdom Malmö samt foton med Jens Nirme och Agneta Gulz

Nu öppnar Wisdome Malmö – en ny visualiseringsarena på Malmö museum

Under torsdagen den 21:e april invigdes visualiseringsarenan Wisedome Malmö och under helgen den 22–23 april ställer Malmö museum till med ett stort vetenskapskalas för att fira öppnandet. Visualiseringsarenan som består av dombiograf och digitala lärmiljöer ska väcka nyfikenhet för vetenskap hos framförallt barn och unga.

ETG (Educational Technology Group at LUCS) tillsammans med VR-labbet på LTH (Lunds tekniska högskola) har sedan flera år deltagit i framväxten av visualiseringsarenan Wisedome Malmö med egna projekt, bland annat den interaktiva VR-miljön enVRment med fokus på miljö och skolklasser i mellan- och högstadiet.

Under torsdagens invigning med inbjudna gäster var Agneta Gulz med som en av talarna och Jens Nirme demonstrerade ETG:s VR-miljö enVRment. Under öppnandet på helgen kommer också VR-miljön Arkimedes Princip demonstreras. (VR-miljön Arkimedes Princip är framtagen av studenter i en projektkurs ledd av ETG (LUCS) och VR-labbet (LTH).)