Matthew Tompkins segrade i Forskar Grand Prix!

Published 2 December 2022
Matthew Tompkins with his first prize trophy and winner's check.
Matthew Tompkins with his first prize trophy and winner's check. Bild: Bodil Malmström.

Lundaforskaren Matthew Tompkins, postdoktor vid Choice Blindness Lab hos LUCS, vann den nationella Forskar Grand Prix tävlingen.

Matthew Tompkins presentation om kognitiva illusioner övertygade inte bara publik och jury i Lunds universitets deltävling av Forskar Grand Prix, utan han vann även den nationella tävlingen i Stockholm. Den genomfördes på Nalen den 1 december inför en publik på flera hundra gymnasieelever.

– Jag är glad över att ha tilldelats priset, även om vinsten fortfarande känns ganska overklig! Min upplevelse av att vara med i Forskar Grand Prix var jättebra, och jag är mycket tacksam för möjligheten att presentera mitt arbete om kopplingarna mellan magi och psykologi. Jag har haft mycket nytta av coachningen i Lund och från Vetenskap och Allmänhet. Det var också trevligt att umgås med de andra tävlande och se deras presentationer. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta mer med forskningskommunikation, säger Matthew Tompkins.

Matthew Tompkins är postdoktor vid Blindness Lab hos LUCS (Lund University Cognitive Science). Han arbetar med ett projekt som involverar anpassning av tekniker från magins område för att studera hur människor uppfattar och missuppfattar nya teknologier relaterade till neurovetenskap och AI.

YouTube: Forskar Grand Prix 2022

Läs mer på: Segern till Lund i Forskar Grand Prix för tredje året i rad!

Hemsida: Forskar Grand Prix 2022

Text: Noomi Egan (Redigerad text: Magnus Haake)