Peter Gärdenfors tilldelas Einar Hansens hederspris

By 21 - Published 28 June 2017

Einar Hansens svenska hedersprise går till Peter Gärdenfors som är internationellt erkänd för sin forskning inom kognitionsvetenskap. Einar Hansens Forskningsfond stiftades av förläggaren och skeppsredaren Einar Hansen. Fondens styrelse består av forskare från Köpenhamns och Lunds universitet och skall verka för samarbete mellan de båda universiteten.
Från pressmeddelandet (Einar Hansens forskningsfond): Det svenska hederspriset går till professor Peter Gärdenfors, som 1974 disputerade i filosofi vid Lunds universitet men som sedan 1988 ägnat sig åt kognitionsvetenskap. 1994 utnämndes till professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet. Genom åren har han varit innehavare av gästforskartjänster över hela världen. Hans huvudsakliga intresseområden är tänkandets och språkets evolution samt modeller av begreppsbildning och semantik och deras tillämpningar inom robotik. Bland hans främsta publikationer märks Knowledge in Flux, 1988, Conceptual Spaces, 2000, How Homo Became Sapiens, 2003 och Geometry of Meaning, 2014. Gärdenfors är en internationellt erkänd forskare.