Studentprojekt i "Skolvärlden"
By 21 -
Published 16 June 2017
Ett studentprojekt i en fakultetsövergripande kurs för masters-studenter i kognitionsvetenskap och civilingenjörsprogrammen har uppmärksammats i "Skolvärlden, 26 maj 2017" (en tidning från Lärarnas Riksförbund).
Om artikeln i "Skolvärlden": Källkritik nämns inte mindre än 185 gånger i läroplanen för grundskolan. Samtidigt är det tunnsått med material med fokus på funktionell källkritik för yngre elever och deras lärare. Därför har ett nytt projekt satts igång för att ta fram nya hjälpmedel och möta det ökade behovet.
Som ett led i detta har fem studenter vid Lunds universitet – kognitionsvetare och civilingenjörsstuderande – har arbeta med ett projekt om funktionell källkritik i ämnet historia för yngre barn under höstterminen 2016.
>> Läs hela artikeln: Skolvärlden | PDFStudenter:
Agata Janiszewska, Kognitionsvetenskap
Joel Pålsson, Informations- och kommunikationsteknik
Natali Ljunggren, Informations- och kommunikationsteknik
Oskar Holmberg, Datateknik
Silje Mari Lundal, Kognitionsvetenskap
Handledare:
Agneta Gulz, Professor, Kognitionsvetenskap
Magnus Haake, forskare, Kognitionsvetenskap
2024-04-17
Project funding from the Crafoord Foundation
2024-04-12
Gabriel Vogel defended his PhD-thesis, April 12, 2024
2024-04-04
Peter Gärdenfors i Filosofiska Podden med Mogensen & Tsapos
2024-03-19
Late news: Peter Gärdenfors medverkade i sista sändningen av Filosofiska rummet från Malmö
2024-03-07
Agneta Gulz i Ämnesläraren: Forskare dömer ut differentierad undervisning